فلسفه و اهمیت قرائت دعای کمیل در شب نیمه شعبان
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۳۸۰۹
استاد مؤمنی در تبیین فلسفه و اهمیت قرائت دعای کمیل در شب نیمه شعبان گفت: امیرالمؤمنین(ع) روز چهاردهم ماه شعبان این دعا که دعای خضر نبی است را به کمیل تعلیم داده و برای آن ثواب زیادی بیان کردند.
حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین مؤمنی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از قم، در تبیین اهمیت و جایگاه شب و روز نیمه شعبان خاطرنشان کرد: برخی زمان ها به اقتضای خودش برگزیده هستند مثل رجب و شعبان و رمضان که به استناد روایات برترین ماه های سال هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در طول سال روزهای برگزیده ای داریم که از جمله آن میتوان به روز عید غدیر، عید فطر، روز جمعه و قربان اشاره کرد که در این روزها خداوند حجاب های بین خودش و عبادش را برمی دارد که بندگان بتوانند به او تقرب پیدا کنند.
وی عنوان کرد: برخی ساعات مثل سحرها، بین الطلوعین، قبل از زوال روز جمعه و قبل از غروب جمعه نیز از فضیلت برخوردار هستند؛ همینطور برخی شب ها برگزیده هستن مثل شب نیمه رجب، شب بیست و هفتم، شب جمعه و شب نیمه شعبان که اگر کسی بتواند این شب ها را به احیاء و عبادت اختصاص بدهد به درجات عالیه می رسد.
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به تأثیر مناجات شب نیمه شعبان در اجابت دعاها، گفت: یکی از ادعیه وارده برای این شب دعای کمیل است؛ نقل شده که کمیل و یاران امیرالمؤمنین(ع) روز چهاردهم ماه شعبان دور هم نشسته بودند که امیرالمؤمنین(ع) بر آنان وارد شده و فرمودند: اگر کسی امشب دعای خضر نبی را بخواند حاجات خود را می گیرد، همه موانع از زندگی او کنار می رود و خداوند او را از آفت ها مصون می دارد.
وی اضافه کرد: بعد از این قضیه کمیل میگوید: من دنبال حضرت رفتم و دیدم ایشان گوشه ای سر به سجده گذاشتند و کل دعای معروف به دعای کمیل را در سجده خواندند، بعد از تمام شدن دعا، کمیل از حضرت خواست تا این دعا را به او تعلیم کند، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به جهت قرب و منزلتی که نزد ما داری این دعا را به تو یاد می دهدم که اگر شب های جمعه یا شب نیمه شعبان یا در ماه یک بار یا طول سال یک بار یا حتی در کل عمر یک مرتبه بخوانی به مراتب و جایگاه هایی می رسی.
استاد مؤمنی در پایان با تأکید بر این که شب نیمه شعبان شب بیداری و خواستن است، گفت: ما با بروز این بیماری مضطر شده ایم و باید در پس این ابتلا دست به دعا برداریم و با واسطه قرار دادن امام زمان(عج) رفع مشکلات و موانع را از درگاه الهی طلب کنیم.
پایان پیام/694منبع: شبستان
کلیدواژه: احیای نیمه شعبان دعای کمیل امیرالمؤمنین ع شب نیمه شعبان دعای کمیل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051