فلسفه احیای شب نیمه شعبان/چرا در شب ولادت امام زمان(عج) «کمیل» می خوانیم؟
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۶۷۷۸
یک استاد حوزه با بیان اینکه انسان برای رهایی از استرس ها و اضطراب ها باید خود را در محضر خدا قرار دهد، گفت: احیای شب نیمه شعبان با دعای کمیل انسان را به آرامشی که باید می رساند؛ دعای کمیل مشتمل بر همه اموری است که ما به آن نیاز داریم.
حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت احیای شب نیمه شعبان، اظهار کرد: اگرچه در جامعه کنونی فرصت ها بسیار است اما به همان اندازه هم در معرض تهدیدات قرار داریم و همین امر ایجاب می کند که برای مصونیت از تهدیدات و نیز بیمه و واکسینه شدن در مقابل آنها در بستر روزمرگی ها، در پی چاره باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد حوزه اضافه کرد: علاوه بر این، این روزها شاهد آسیب هایی همچون استرس، تشویش خاطر و گرفتاری های مردم در قالب مصائب هستیم و لذا همه در مواجهه با این مصائب دنبال ملجاء و پناه هستند و حتی ممکن است به افرادی هم رجوع کنند، اما باید بدانیم درمان اساسی چیست؟
حجت الاسلام مومنی تصریح کرد: پاسخ هر دوی این مقدمات در متون دینی و تعالیم الهی و بزرگان عقلی ما یعنی پیامبر(ص)، ائمه(ع) و نیز قرآن و سیره و سنت اهل بیت(ع) آمده؛ دعا راه برون رفت از هر دوی این چالش ها و مصائب است، هیچ وسیله ای مثل دعا انسان را به آرامش نمی رساند و دعا یعنی فعلی و صدایی که از انسان صادر و بواسطه آن خدا متوجه انسان می شود و آنگاه است که انسان درخواست خود را به درگاه الهی عرضه می دارد.
وی تاکید کرد: برای همین است که سفارش شده قبل از دعا و عرض حاجات اشک بریزید و صلوات بفرستید؛ حتی در روایت است که شخصی به معصوم(ع) عرض کرد: آیا اگر من به یاد اموات بیفتم و بگریم، می توانم دعا بکنم؟ حضرت(ع) فرمودند: بله، اجابت می شود.
حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه انسان برای رهایی از استرس ها و اضطراب ها باید خود را در محضر خدا قرار دهد، گفت: برخی شب ها برگزیده است همچون شب نیمه شعبان که اگر کسی می خواهد به آرامش برسد (فارغ از بعد آخرت و قیامت) و اگر می خواهد همّ و غم هایی همچون ترس از اشخاص و آینده، ترس از کاهش رزق (مردم این روزها به آن مبتلا هستند) و ترس از حوائج را نداشته باشد، می تواند در این شب با دعا به درگاه الهی پناه ببرد.
این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: امشب که شب نیمه شعبان است، مناجات با خدا به دلیل گشایش درهای رحمت الهی بواسطه وجود مقدس امام زمان(عج) میسرتر و بابرکت تر و می توان بهترین بهره ها را از آن برد.
وی اضافه کرد: نقل است امیرالمومنین(ع) از جمعی عبور کردند و فرمودند: نمی دانید امشب نیمه شعبان است و اگر کسی این شب را به دعای خضر احیاء بدارد، فضیلت بسیار دارد. کمیل ابن زیاد از اصحاب حضرت امیر(ع) در پی ایشان رفت و دید مولای متقیان(ع) در سجده دعای معروف به «کمیل» را می خوانند؛ وی وقتی حضرت(ع) سر از سجده برآوردند، عرضه داشت: می شود این دعا را به من یاد دهید؟
حجت الاسلام مومنی ابراز کرد: حضرت امیر(ع) فرمودند: اگر کسی این دعا را در شب نیمه شعبان یا شب جمعه ای بخواند خدا او را از شر دشمن کفایت می کند؛ که این همان ترس هایی را که اغلب ما به آن امروزه مبتلا هستیم، نیز شامل می شود. باید توجه داشت اصل این دعا متعلق به حضرت خضر(ع) است اما چون از جانب امیرمومنان(ع) به کمیل یاد داده شده، به دعای «کمیل» شهرت یافته است.
وی با بیان اینکه احیای شب نیمه شعان با دعای کمیل برکات و فضیلت بسیار دارد، تصریح کرد: دعای کمیل مشتمل بر همه اموری است که ما در زندگی دنیوی و اخروی بدان نیاز داریم، لذا اگر کسانی تا نیمه شعبان خود را آماده ماه مبارک رمضان نکرده اند، می توانند امشب با احیای شب نیمه شعبان بویژه با دعای شریف کمیل آمادگی برای تشرف به ضیافت الله را بیابند.
حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه بنابر اقوال بعید نیست امشب یعنی شب نیمه شعبان، لیله القدر باشد، گفت: از شب های محتمل در قدر بودن، شب نیمه شعبان است و چه خوب است در نیمه این شب که درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده است، با زمزمه دعای کمیل از این همه عظمت و ظرفیت بهره ببریم.
وی با بیان ایتکه قرائت دعای کمیل در جمع به اجابت نزدیک تر است، تاکید کرد: اگر کسی امشب با گفتن «الهی العفو» و «إِلَهِي وَ رَبِّي مَنْ لِي غَيْرُكَ» عرضه حاجت کرده و با فرازهای «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ» موانع استجابت دعا را برطرف کند، می تواند بهترین ها را از خدا طلب و دریافت کند.
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: خبرگزاری شبستان رژه روز ارتش نیمه شعبان روز ارتش خبرگزاری شبستان خسارت سیل ارتش اردبیل سیل ولادت امام زمان عج احیای شب نیمه شعبان دعای کمیل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
وی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
وی اظهار داشت: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
انتهای پیام/